tirsdag den 22. juli 2008

Lidt filosoferen om hundetræning

Nu hvor jeg kun nødigt forlader min lille baby, læser jeg en del. Og for at bloggen ikke kun skal indeholde fotos af og mine udgydelser om min dejlige bæbs, så vil jeg lige skrive lidt om dette gamle indlæg, som jeg faldt over hos Solveig i Norge. Hun henviser til en mail, hvor Garrett forklarer/forsvarer flg. udsagn
“Your dog is a reflection of your abilities as a trainer”.

Det er en filosofi, der taler til mig. Jeg er selv af den overbevisning, at vores tanker/ideer/meninger er med til at forme vores virkelighed. Kort fortalt, så går udsagnet på om man tilskriver hunden begrænsninger, man ikke kan overkomme; eller om man opfatter et problem som noget man "bare" skal finde en anden nøgle til for at nå hundens max potentiale. Susan Garrett har selv oplevet at trænere udtalte om hendes senere dobbelte nationale champion, at han aldrig ville blive noget værd som konkurrencehund. Tænk, hvis hun havde troet på dem, hva'?!

Jeg synes også hendes udtalelser om undervisere er meget sigende. Der er nogle meget dygtige handlere, som har skuffet mig meget som undervisere, fordi de ikke kunne byde ind med noget til at forbedre netop mig og min hund. Handlere, der kun kunne "hjælpe" hunde af samme type som deres egen.

2 kommentarer:

Bluedog sagde ...

Hej Nanna
Jeg er også helt enig i Susan Garretts filosofi om hundetræning, jeg kan simpelthen ikke udtrykke det bedre end du har gjort her!

Alt for mange hunde bliver opgivet, eller "sat på hylden" fordi træner og/eller handler tilskriver den nogle begrænsninger, det er meget trist.

Tusind tak for de pæne ord om billedet af Zimba og tak fordi du gjorde opmærksom på at profilen var skjult, det skulle meget gerne være rettet nu:o)

Mange hilsner
Vicky

Anonym sagde ...

Hej Nanna,

Åhhh hvor må jeg dog give dig ret i dine anskuelser og iøvrigt et super godt link!

Lille vaps ER vel nok dejlig - jeg nyder at læse om den lille stjerne!

Mange hilsner
Marianne
www.vomba.dk