torsdag den 16. juli 2009

2x2 slalom, fase 3-5

Spørgsmål fra sidst: min bevægelse + hundens fart.

Bevægelse: I følge den workbook der følger med på DVD'en, så er det først i fase 4, at fører skal veksle mellem at stå stille og løbe.

Fart: Jeg tolker SG som at det er når det begynder at ligne en slalombevægelse, at det er vigtigt hurtigt at også stille krav til fart. Hun siger nemlig at en af fordelene ved 2x2-metoden er, at hunden ikke lærer at styrte afsted hovedløst ved synet af slalompinde (modsat allé-metoden; hendes mening, ikke min). Altså tror jeg det er fint, at Smarty løber hen til pindene i et moderat tempo på nuværende stadie.

-------

Tirsdag eftermiddag og aften tilbragte vi hos min veninde Helle og hendes golden retriever Holly. Her fik jeg så lejlighed til at træne et nyt sted. Jeg var lidt spændt, men der var ingen forskel.

Træningsrunde 8 med Smarty = 2-3 minutter
Venstre: 3 af 5 rigtige. Op til 120 grader.
Højre: 4 af 5 rigtige. Op til 120 grader.
Belønning = sok.

Træningsrunde 4 med Etzi = 2-3 minutter
Venstre; 3 af 3 rigtige. Op til 110 grader.
Højre: 3 af 3 rigtige. Op til 110 grader.
Belønning = lammeslag i tern.

Næste sæt pinde blev sat op ca 10 fodslængder efter det første.
Jeg gik med forbi første sæt ved siden af/ lidt bag Etzi.

Første forsøg: jeg belønnede første sæt. Derefter belønnede jeg kun efter andet sæt.
Venstre: 3 af 4 rigtige. Op til 100 grader.
Højre: 4 af 4 rigtige. Op til 100 grader.

Etzi standsede hver gang mellem sæt 1 og 2. Set i bakspejlet skulle jeg måske ikke have belønnet første forsøg efter sæt 1. Nå, men jeg ventede på, at Etzi selv søgte videre til sæt 2. Det lykkedes fint med kun en fejl, men som sagt så stoppede hun mellem de to sæt hver gang, inden hun valgte at fortsætte gennem andet sæt.

Træningsrunde 9 med Smarty = 1½ minut
Hjemme i haven, men ny placering af pinde. Stadig kun 1 sæt pinde.
Venstre: 4 af 6 rigtige. Op til 110 grader.
Højre: 4 af 4 rigtige. Op til 130 grader.
Belønning = "nyt" køkkenrullerør.

-------

Der er stor forskel på hvor hurtigt jeg er gået frem med Etzi og Smarty. Etzi er allerede i fjerde runde på 2 sæt. Smarty er kun lige nået til at jeg, hvis hun starter med god nok succesrate i runde 10, vil tilføje sæt 2.

Etzi har selvfølgelig også trænet meget mere agility, og hun er 3 år ældre.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Spændende at læse om dine erfaringer med 2x2 metoden. Jeg har også kigget på videodagbøger. Selvom jeg, som du selv nævner, har set nogle med mindre held, ser det ud til at skyldes:
* ros, som kommer på et forkert tidspunkt/slet ikke,
* focus forward mangler,
* folk går for hurtigt frem.
Farten tror jeg ikke er et problem, hvis man overholder ovenstående :-)
Ser frem til at læse om din videre fremskridt ;-)