tirsdag den 8. april 2008

Hvorfor agility?

Har du tænkt over hvorfor du løber agility?

Den vigtigste grund til at jeg er fascineret af agility er nok kommunikationen mellem handler og hund, og især hundens fantastiske evne til lynhurtigt at opfatte menneskets bevægelsesretning eller sågar bare vores intention om at bevæge os i en bestemt retning.

Mon ikke de fleste agilityudøvere, i hvert fald folk på konkurrenceplan, netop er fascinerede af handling (det at vise hunden vej på agilitybanen). Vi analyserer baner, linjer i mellem forhindringer, tilgange til forhindringer, hundens hastighed osv osv.

Derfor er det så interessant at afprøve forskellig handling på samme sekvens af forhindringer, sådan som i Bud Houston's indlæg. Og jeg har erfaret, at jeg i hvert fald ikke kan stole på min oplevelse af hvilken handling, der resulterer i hurtigste tid; fordi jeg bliver snydt af hvor "aktiv" jeg selv er. Jeg skal derfor tage tid for at få et reelt billede.

Dette aspekt af agility er nok det jeg glæder mig allermest til at arbejde med igen. Men foreløbig er tøserne jo stadig i gang med at lære de basale færdigheder, så jeg må vente lidt endnu med sådanne eksperimenter :-)

Ideen i Bud's træningssekvens er selvfølgelig også at træne de forskellige færdigheder i handling både for hund og fører, så man har en række af muligheder for at udføre sekvenser på konkurrencebanen.
Mand, hvor er agility fedt! Udfordrende hjernegymnastik og motion på samme tid.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er sikkert af gammel vane. Hvad skulle jeg dog ellers bruge alle de weekender på ;-)

Tak for din dejlige hilsen ifbm. Wilma's svenske hyrdeprøve.

Får vi dig mon snart at se på agilitybanerne???

Hilsen Janne

Shetla sagde ...

Det varer nok noget inden jeg optræder til konkurrence igen. Der er en hel del hundene skal lære først.

Men jeg kommer nok ud og kigger, især til stævner hvor andre holder min kennels fane højt.