torsdag den 21. februar 2008

At springe: Trkman's cik/cap/hop

Jeg har i et stykke tid gået og tygget lidt på Silvia Trkman's ide om at have forskellige kommandoer for at springe alt efter om hunden skal strække ud eller dreje.

I 90'erne og starten af 0'erne, da jeg løb meget agility, var min holdning den, at ens kropssprog og løbebane var det bedste pejlemærke for hunden. Og hunde er da også helt fantastiske til at opfatte vores bevægelser, selv når de foregår langt bag hunden. Men alting udvikler sig jo, og på nogle af banerne i søndags tror jeg måske nok Trkman's cik/cap kunne være nyttig.

For dem, der ikke skulle kende til cik/cap og ikke er så gode til engelsk, kan jeg kort forklare, at Trkman opererer med "hop" for at springe langt/frit, og "cik" og "cap" til at springe snævert og lande med kroppen tæt op ad springets vinge og drejet til henholdsvis venstre og højre. Prøv at se foto-serien i hendes artikel.

Jeg spekulerer på om denne skelnen kunne gøre de såkaldte knæk-og-bræk baner mindre frustrerende for hund og fører. I søndags hørte jeg en hel del førere under banegennemgangen (inkl. mig selv) bekymre sig om at holde farten oppe på deres hund ved de mere knudrede passager, hvor hunden skulle trækkes eller skubbes ind mellem spring og i den dur. Måske kunne cik&cap medføre at hundene oplever os som bedre ledere på banen, når vi også på denne måde viser at vi er forudseende og kommunikerer klart. Altså at hundene ikke oplever det at skulle dreje som en hovsa-løsning. Ved ikke helt hvordan jeg skal forklare hvad jeg mener. Måske især fordelagtigt på gulvtæppe; men jeg tænker at man i det hele taget kunne undgå at mase sin hund så meget.

På Trkman's konkurrencevideoer er det svært at høre hendes kommandoer, men jeg har fundet to træningsvideoer, hvor man kan høre at hun bruger de forskellige spring-kommandoer. "Cik" lyder som "sik" (bruges til springet efter balancen og springet før slalom) og "cap" lyder som "kap" (bruges bl.a. til tredje spring efter muren) . "Hop" giver vist sig selv :-)

video af La
video af Bu

Det der ikke tiltaler mig ved metoden er, at det stiller store krav til ens timing af kommandoen, samt at man skal kunne skelne højre og venstre; men måske er det bare en træningssag. Og så er spørgsmålet stadig om det rent faktisk er nødvendigt at have forskellige kommandoer.

Jeg tror, jeg vil prøve at lære det til Chaya, Etzi og Rina. Skade kan det i hvert fald næppe. Og hvis jeg så finder ud af, at jeg ikke er god til at bruge det, så kan jeg vel bare droppe det igen.
Nu er det så bare lige at finde ud af hvad jeg skal kalde det. "Cik" ligner "sit" for meget, synes jeg. Egentlig synes jeg faktisk også at "cap" og "hop" ligner hinanden. Mon Silvia's hunde ind i mellem tager fejl af de to?

Ingen kommentarer: