lørdag den 23. august 2008

Mere Smarty 7 uger





Der er unægtelig en del ting, der er nemmere med et kuld på kun én hvalp. F.eks. tager den minimumt daglige nye oplevelse enkeltvis meget mindre tid, end da jeg havde seks hvalpe i det forrige kuld.

En af de nye oplevelser, Smarty har haft i den forgangne uge, har været en tur ud i den store lade alene med mig. Her mødte hun så også mine to store killinger, som nemlig nu begge er meget kælne og kommer når de hører min stemme.

Hun har også været på sin første køretur i bil. Det tog hun rigtigt pænt. Hun kravlede op på teltposen, så hun kunne se ud, og så sad hun ellers der og tronede på den korte tur til diget ved Lundehøje (ca. 8 minutters kørsel). På hjemturen lå hun og sov efter at have haft travlt med at prøve at følge med de voksne hunde på diget.

I dag var hun med oppe på tørreloftet, da jeg skulle hænge vasketøj op. Her lyder det helt tordenagtigt, når jeg tramper rundt med mine træsko på. Smarty har også for første gang været med til at søge madbidder i haven i morges. Jeg havde helt glemt hvor sjovt forbavsede de ser ud, når de for første gang finder ud af, at der er mad at finde i græsset. Og så kom der ellers gang i den lille næse... mylder, mylder, mylder.

En ny oplevelse kan også "bare" være en ny genstand af en eller anden slags. Det er min faste overbevisning at nye oplevelser er alfa og omega for at fremme udvikling af det bedst mulige temperament... især fra 6 uger og frem.

Ingen kommentarer: